MAPY OPOWIEŚCI

mapa opowieści good cała jpgMAPY OPOWIEŚCI to projekt Stowarzyszenia „Grupa Studnia O.”, zrealizowany dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w trzech miastach: Suwałkach, Węgrowie, Grodzisku Mazowieckim i kaszubskiej wsi Jasień w gminie Czarna Dąbrówka. W każdym z tych miejsc odbyły się warsztaty dla dzieci, młodzieży i dorosłych, w wyniku których powstały „mapy opowieści”, na które złożyły się lokalne historie: zaczerpnięte z twórczego odczytywania przestrzeni współczesności (DOŚWIADCZENIE), z literatury i historycznych świadectw (PAMIĘĆ) i wizji świata przyszłości (WYOBRAŹNIA). Opowieści zostały ułożone w scenariusze narracyjnych ścieżek zwiedzania miasta/wsi, których prezentacje w formie plenerowych widowisk, z udziałem uczestników warsztatów w roli opowiadaczy-przewodników były kulminacjami działań warsztatowych. W Węgrowie ścieżki naszych opowieści rozwijały się wokół postaci mistrza Twardowskiego; w Suwałkach poszukiwaliśmy treści i brzmienia „suwalskiego bluesa” w nawiązaniu do miejscowego festiwalu; w Grodzisku Mazowieckim podróżowaliśmy w czasie na szlaku kolei warszawsko-wiedeńskiej a w Jasieniu stworzyliśmy fantastyczny bestiariusz, przywołując w miejscowym krajobrazie jezior i wysp wątki i postacie ze słowiańskich i kaszubskich legend.

CZTERY STRONY ŚWIATA W WĘGROWIE

Było sobie miasteczko. Sercem tego miasteczka był rynek. Sercem tego rynku był ratusz, którego dzisiaj już nie ma. Sercem tego ratusza był zegar, który odmierzał czas na cztery strony świata. Zapraszamy w podróż w czasie i przestrzeni. Będziemy krążyć wokół węgrowskiego rynku, to zbliżając się, to oddalając. Odwiedzimy cztery pracownie, które na naszej mapie są położone bardzo blisko siebie, choć pochodzą z różnych czasów. Zajrzymy na chwilę do każdej z nich – przez dziurkę od klucza. Historię połączymy z wyobraźnią, fakty z legendą. Na podstawie autentycznych rycin, rękopisów, fotografii, kronik historycznych i wspomnień mieszkańców stworzyliśmy „papierowy teatr życia”, sceny z życia dawnego Węgrowa, zatrzymane w kapsule czasu, w pudełku pamięci. Każde z tych miejsc ewokuje inną opowieść, skupioną wokół konkretnego przedmiotu. Są to: lustro, księga drukowana, księga pisana ręcznie, fotografia.

a warszt 66

 Pierwsza historia związana jest z tzw. lustrem mistrza Twardowskiego z XVI wieku, które do dziś wisi w węgrowskim kościele fary. Ale zanim zawisło w kościele, gdzie je przechowywano, jaką funkcję spełniało? Skoro Twardowski bywał w Węgrowie, może miał tu swoją pracownię? Posłuchajcie, jaką opowieść może skrywać pracownia dawnego kabalisty i alchemika.

tward best

Druga historia jest związana z miejscem, w którym niegdyś znajdowała się jedna z pierwszych drukarń w Polsce, drukarnia ariańska. Jakie książki tu wydano, jaki miały wpływ na ówczesnych mieszkańców Węgrowa? Kim był tajemniczy Piotr z Goniądza, teolog kalwiński, który podbił serce Anny Kiszczyny, niegdysiejszej „feministki” i światłej zwolenniczki reformacji w Węgrowie?

drukarnia arianKarta tytułowa Piotr z Goniądza

 

 

 

 

 

 

Trzecia historia wiąże się z pracownią żydowskiego sofera z Węgrowa – pisarza Tory. Jak wyglądał jego warsztat pisarski? Jakich narzędzi używał? Czy jakieś jego dzieło przetrwało do naszych czasów? Przyjmijmy, że jego pracownia znajdowała się na terenie dawnej dzielnicy żydowskiej, tam, gdzie do czasów wojny stała synagoga, najpierw drewniana, a potem murowana.

synagoga w WęgrowieTora z Węgrowa 2

 Czwarta historia wiąże się z przedwojennym zakładem fotograficzny Altera Szpilmana, który miał „monopol na zdejmowanie wszystkich w Węgrowie” i robił eksperymenty fotograficzne (łączył malarstwo z fotografią, robił fotografie w stylu pop-artu, powielając dany motyw itp). Wyobraźmy sobie, że w pracowni właśnie bawi się córeczka Szpilmana, Bina…

fotopierwsza komunia Węgrów rodzina 1+2 Węgrów

Zapraszamy do wędrówki tropem naszej mapy opowieści, a potem do spaceru jej śladem po Węgrowie, pamiętając, gdzie kończy się historia, a zaczyna wyobraźnia, które z tych miejsc do dzisiaj istnieją (drukarnia ariańska – obecnie Urząd Stanu Cywilnego, kościół fary, gdzie do dziś wisi słynne lustro Twardowskiego), a które pozostają już tylko w przestrzeni pamięci (miejsca po dawnej synagodze – pracowni sofera i atelier fotograficznym Szpilmana). Naszą inspiracją w imaginacyjnej podróży po dawnym Węgrowie była książka obrazkowa Iwony Chmielewskiej „Cztery strony czasu”.

Mapa opowieści powstała w trakcie warsztatów z uczniami Gimnazjum im. Jana Dobrogosta Krasińskiego, we współpracy z Miejską Biblioteka Publiczną w Węgrowie.

DSC_0949

Warsztaty poprowadziły: Beata Frankowska (opowieści) i Czarli Bajka (wizualizacje). Oprawę muzyczną widowisk otwierających i zamykających warsztaty oraz finałowego spaceru po Węgrowie tropem mapy opowieści stworzyli: Olena Yeremenko (nykel arpa, skrzypce) i Robert Lipka (akordeon).

s17

 

 

 

Ten wpis został opublikowany w kategorii Wydarzenia, Warsztaty. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.