Warszawski PROM Kultury na Saskiej Kępie stał się miejscem, w którym na dobre zagościli opowiadacze i muzycy związani z kręgiem sztuki opowiadania. Od stycznia do czerwca odbyło się tu 15 wydarzeń z cyklu „Warszawska Scena Opowieści 2105” – projektu „Grupy Studnia O.”, wspieranego przez Biuro Kultury M. St. Warszawy.
Zaproszeni artyści zaprezentowali bogactwo i różnorodność form opowiadania – baśniowe spektakle, koncerty-opowieści, widowiska narracyjne, tradycyjny turecki teatr cieni Ka czy opowieści wyrażane słowem i językiem indyjskiego tańca kathak…
Cykl zyskał stała grupę odbiorców: dzieci, dorosłych i seniorów, zapełniających licznie przestrzenie PROMU Kultury – niezwykle przyjaznego i klimatycznego miejsca, które rozpoczęło w tym roku samodzielną działalność, wyodrębniając się z Centrum Promocji Kultury Praga Południe. Pierwsza zima i wiosna na PROMIE upłynęła zarówno pod znakiem cyklu opowieści, jak i znakomitych koncertów jazzowych.
Na „Warszawskiej Scenie Opowieści” opowiedzieliśmy i wyśpiewaliśmy:
1. OPOWIEŚCI BLUESOWE Z DELTY RZEKI WISŁY
Koncert-opowieść. Autorski projekt Jarka Kaczmarka i Gwidona Cybulskiego – historia bluesmana harleyowca z Saskiej Kępy, który pewnego dnia, na skutek splotu dziwnych wydarzeń, wyrusza tajemniczą autostradą (highway 5278) w poszukiwaniu bluesa. Premiera nowego składu bluesowych opowiadaczy, których zasilili znakomici muzycy: Mateusz Szemraj – gitara, oud, sarod, ngoni griotów i Michal Lamża – gitara basowa, kontrabas,
2. OPOWIEŚCI ZIEMI
Niezwykły spektakl dla dzieci według pomysłu Beaty Frankowskiej. Historie z różnych kultur, z różnych stron świata, które łączy motyw Ziemi – naszej wspólnej matki. Ekologiczna wymowa opowieści, połączona z żywiołem muzyczności i interakcji opowiadaczy ze słuchaczami. Po zakończeniu dzieci i rodzice wychodzili z PROMU Kultury ze słowami piosenki na ustach: „bierz, ile potrzebujesz, nie więcej…”
Opowiadali Agnieszka Aysen Kaim, Jarek Kaczmarek, muzyka Gwidon Cybulski.
3. PompaDur – KRWAWE BALLADY
Projekt muzyczny Justyny Jary. Melancholijne ballady podwórzowe, songi kabaretowe, zabawne opowieści noir, tanga, w których każdy krok jest grą o życie. Styl, sznyt i wykwint jest tu w prostej linii z wyższych sfer : z zadymionych spelunek, podmiejskich tancbud i kabaretów. Forma ballady wpisuje się w artystyczny krąg sztuki opowiadania ze względu swój narracyjny charakter, które w wypadku repertuaru zespołu PompaDur przybiera formę mrocznych i tajemniczych, często makabrycznych, a nade wszystko pełnych czarnego humoru opowieści.
PompaDur: Justyna Jary (wokal, looper wokalowy), Robert Lipka (wokal, akordeon), Michał Zun (kontrabas), Bartosz Smorągiewicz (saksofon)
4. KURHANEK MARYLI
Koncert – opowieść, spełnienie marzeń Gosi Litwinowicz o wyśpiewaniu, wyrecytowaniu, wy/opowiadaniu Ballad Mickiewicza. Poruszające wyobraźnię mroczne i melancholijne historie, jedne z najwspanialszych w całej polskiej kulturze baśni romantycznych, ubrane w formę ballady. Projekt sięga nie tylko do romantycznej wyobraźni, ale dotyka też kwestii praktykowania poezji jako czynności psychofizycznej (w tym rozpoznaniu towarzyszy nam zarówno „Bard polski” Adama Czartoryskiego, jak i klasyczna praca Alberta Lorda „Pieśniarz i jego opowieść”).
Rewelacja!
Opowieści i pieśni: Małgorzata Litwinowicz, Katarzyna Jackowska, Monika Paśnik- Petryczenko. Muzyka instrumentalna i śpiew alikwotowy: Bart Pałyga
5. WĘDROWCY I OPOWIEŚCI . Targowisko pamiątek
Widowisko narracyjne. Kolaż opowieści, podróż z Polski do Turcji (i z powrotem) ścieżkami splątanych i poplątanych motywów literackich i kulturowych. O tym, jak Adam Mickiewicz rozbijał swój beduiński namiot, jak Ibrahim latał balonem z hrabią Potockim. Historia pewnej pięknej panny, która wyruszyła w świat za umarłym narzeczonym, a w Stambule znalazła narzeczonego innego wprawdzie, ale najzupełniej żywego…
W narracyjną przygodę widzów zabrali: Agnieszka Aysen Kaim, Małgorzata Litwinowicz, Albert Kwiatkowski i Koray Erkök
6. ORIENTALNY DYWAN BAJEK
Niesamowite opowieści z ciepłych i odległych krain Wschodu. Orientalna szkatułka przepełniona przygodami wędrujących bohaterów, historiami kolorowymi i pachnącymi jak na wschodnim bazarze…
Opowiadanie Agnieszka Aysen Kaim, oprawa muzyczna Marcin Zadronecki
7. KSIĘŻYCOVO
Koncert opowieść. Repertuar zespołu to autorskie piosenki oparte na akustycznych brzmieniach akordeonu, gitary, kontrabasu, trąbki, etnicznych instrumentów perkusyjnych i hipnotyzującego śpiewu Justyny Jary. Muzyczny minimalizm, klimatyczne brzmienie, transowy rytm, surrealistyczne i zmysłowe teksty, lunarne, lunatyczne opowieści – to wyznaczniki „księżycovego” stylu. W PROMIE zagrali muzycy znani z licznych projektów muzycznych i teatralnych: Justyna Jary – śpiew, Robert Lipka – akordeon, .Jarek Kaczmarek – gitara, opowieści, Patrycja Napierała – instr. perkusyjne, Łukasz Owczynnikow – kontrabas, Damian Marat – trąbka.
8. HUŚTWAKA – spektakl polsko-tureckiego Teatru Cieni KA.
Teatr Ka – turecki tradycyjny teatr cieni w polsko-tureckim dwugłosie Umuta Nebioğlu – jedynego w Polsce aktora i animatora tradycyjnego tureckiego teatru cieni Karagöz i Alberta Kwiatkowskiego – tłumacza literatury perskiej, podróżnika, doktor iranistyki. Opowiadanie z wykorzystaniem tradycyjnych dekoracji i skórzanych lalek. Historia Karagöza, który zarabia na życie huśtając ludzi na huśtawce…
9. TASHI DELLO – BĄDŹ ZDRÓW!
Pomysł opowieści tybetańskich zrodził się w czasie podróży Pawła Górskiego do Tybetu wschodniego: „Spotkania z Tybetańczykami, pasterzami i mnichami na drogach, pastwiskach, w jurtach i klasztorach, zainspirowały mnie do zapamiętania zasłyszanych historii, odnalezienia tych nieznanych i opowiedzenia o tym co tam widziałem, słyszałem i jadłem”…
Opowiadał Paweł Górski, muzyka Bart Pałyga
10. SUTARI – OPOWIEŚCI KUCHENNE
Koncert grupy SUTARI (Barbara Songin, Katarzyna Kapela, Zofia Barańska), przeplatany historiami kuchennymi. Sutari to awangarda kuchenna na trzy kobiece głosy i instrumenty codzienne. Ich muzyka to, oprócz kompozycji własnych, współczesne aranżacje polskich tradycyjnych pieśni śpiewanych przez kobiety i tematycznie z kobietą związane. Do tworzenia muzyki wykorzystują oprócz instrumentów (skrzypce, bębny, wiolonczela, kankles, perkusjonalia) m.in.: współczesne sprzęty kuchenne (mikser elektryczny, tarka, deska z nożem, kieliszek, miski kuchenne) lub dźwięki towarzyszące pracy (np. dźwięk prania ścierek w wannie, itp).
11. KATHAK – TAŃCZĄCE SŁOWA – opowieści z Indii
Spotkanie i żywa interakcja sztuki opowiadania i tańca w wykonaniu mistrzyni stylu kathak Magdaleny Niernsee i opowiadacza Jarka Kaczmarka. Kathak – to klasyczny hinduski taniec, którego tradycja wywodzona jest od mitycznego wędrownego barda Kathaksa, który 2000 lat temu rozsławił swe imię opowiadając, wyśpiewując i wyrażając tańcem teksty legend i świętych ksiąg. Taniec kathak jest niezwykłym przykładem przełożenia słowa pisanego i mówionego na skodyfikowany język gestów i tanecznych póz, w którym opowiadane są wątki zarówno z wielkich epopei hinduizmu, jak i baśnie i legendy. W programie baśnie i przypowieści z Indii opowiadane żywymi słowami i językiem tańca kathak, układające się w barwne, poruszające wyobraźnię widowisko.
Wystąpili : Magdalena Niernsee – taniec, Jarek Kaczmarek – opowiadanie
12. RĘKOPIS ZNALEZIONY W SARAGOSSIE
Przykład przekładu literatury na język opowieści… Konwersacja powinna być niczym taniec: wyrafinowana i niezobowiązująca jednocześnie, subtelna i swobodna. Jeśli przyjemność opowiadania gdzieś się ujawnia w całym blasku – to w tej właśnie księdze. „Opowiedz senior swoją historię” jest wezwaniem do towarzyskiej gry o niewidocznych, choć jasnych regułach, do tańca pełnego figur skomplikowanych i lekkich jednocześnie…
„Rękopis…” opowiadali: Małgorzata Litwinowicz, Beata Frankowska, Agnieszka Aysen Kaim, Albert Kwiatkowski, Jarek Kaczmarek. Muzyka: Emilia Raiter – harfa.
13. NOC OPOWIEŚCI
Noc opowieści była okazją do przywołania opowieści z kręgu „Baśni z 1001 nocy” i spotkania środowiska warszawskich opowiadaczy: w nocnym PROMIE opowiadali: Beata Frankowska, Małgorzata Litwinowicz, Agnieszka Aysen Kaim, Jarek Kaczmarek, Albert Kwiatkowski, Szymon Góralczyk, Łukasz Szypkowski, Mirella Gliwińska, Aleksandra Wielemborek oraz Magdalena Niernsee (taniec kathak).
14. JAK PTASZKI STUDIOWAŁY TORĘ
Proste z pozoru opowiastki, na podstawie „Żydowskich bajek z Czerniowców” Eliezera Szteinbarga pełne są odniesień do Tory, Talmudu, litertaury midraszowej i literatury jidysz. Opowiadacze zaprosili słuchaczy do ptasiego chederu, gdzie kruk, wrona, bocian, a takze feniks i talmudyczny ptak olbrzym Bar Juchne wprowadzają w tajemnice hebrajskich liter i słów. Premiera!
Opowiadali: Beata Frankowska i Jarek Kaczmarek, muzyka: Robert Lipka, Magda Tejchma
15. DWOJE DZIECI W CIEMNYM LESIE
Premiera spektaklu Łukasza Szypkowskiego i Emilii Raiter na podstawie twórczości Danuty Wawiłow i Natalii Usenko. Opowieści o zagubionych pośród betonowych osiedli warszawskich Jelonek, ukrywającymi się w windach i zakamarkach bloków strzygach, utopcach i rusałkach zaczarowały słuchaczy – i najmłodsze dzieci, i rodziców i dziadków. Znakomita oprawa muzyczna!
Wystąpili: Łukasz Szypkowski – opowiadanie, śpiew; Emilia Raiter –harfa, śpiew.
Grupa Studnia O. dziękuje wszystkim wykonawcom za niezapomniane opowieści, ekipie PROMU Kultury za życzliwą gościnę i działania promocyjne i Miastu Stołecznemu Warszawie za finansowe wsparcie projektu!
Projekty większości plakatów: Anna Woźniak , Bartek Ścibior („Dwoje dzieci w…”). Zdjęcia Czarli Bajka – „Noc opowieści”, Kasia Łukasiewicz („Dwoje dzieci w…”), Jarek Kaczmarek.